Milioane de copii din Europa Centrală și de Est,
precum și din Asia Centrală
nu beneficiază de educație
BUCUREȘTI, 10 decembrie 2013 - Astăzi,
la ceremonia de deschidere a Conferinței Ministeriale Regionale pentru Educație
ce are loc în intervalul 10 – 13 decembrie 2013 la Istanbul, UNICEF și Guvernul
Turciei au lansat un apel comun pentru a aduce milioane de copii care nu merg
la școală într-un sistem de educație de calitate.
Conferința
„Educație de calitate pentru toți copiii” reunește miniștri, miniștri delegați,
oficiali de rang înalt de la ministerele educației, afacerilor civile și
sociale, finanțelor, protecției sociale, experți în domeniu, parlamentari, reprezentanți
ai societății civile și ai tinerilor.
Delegația
română este condusă de dl.Remus Pricopie, Ministrul Educației Naționale. Alături
de dna.Sandie Blanchet, Reprezentantul UNICEF în România, din delegație fac
parte dl.Angel Tîlvăr, Președintele Comisiei pentru învățământ, știință,
tineret și sport a Camerei Deputaților, dl.Codrin Scutaru, Secretar de Stat, Ministerul
Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, dna.Liliana
Preoteasa, Director General, Ministerul Educației Naționale, dna.Anca Nedelcu,
Specialist Educație, Fundația Soros, Luminița Costache, Specialist Educație
UNICEF România, și Ana Maria Duminică, Reprezentant Tineri.
Îndemnul
la acțiune „Educație de calitate pentru toți copiii acum!”, inițiat
de UNICEF și de Guvernul Turciei, face apel la 20 de guverne din
Europa Centrală și de Est, precum și din Asia Centrală să adopte urgent măsuri
de reformă a educației astfel încât toți copiii, mai ales cei mai vulnerabili
și excluși, să beneficieze de sprijin.
Pentru
a diminua numărul copiilor excluși din sistemul de învățământ, reprezentanții
statelor participante la conferință vor adopta un plan de măsuri care se
centrează pe patru principii concrete: „Fiecare copil în școală”, „Fiecare
copil învață”, „Fiecare copil învață de timpuriu și este încadrat la timp în
sistem”, „Fiecare copil este sprijinit prin politici guvenamentale eficiente și
reale”.
"Ministerul Educației Naționale a identificat
principalele categorii de copii aflați în cel mai mare risc de a părăsi
sistemul de educație prin intermediul unui studiu realizat împreună cu UNICEF.
Aceste categorii sunt reprezentate de: copiii care provin din familii sărace,
copiii din zone rurale, copiii romi și copiii cu nevoi speciale. Pentru a
preveni abandonul școlar, strategia noastră este de a integra o serie de
intervenții de prevenire și măsuri de compensare adresate în special la nivelul
școlii și a elevului”, a declarat
Remus Pricopie, Ministrul Educației Naționale.
UNICEF estimează că aproximativ 2.5 milioane de copii
nu beneficiază de educație de bază în Europa Centrală și de Est, precum și în regiunea
Asia Centrală. Dintre aceștia, 1.6 milioane sunt copii de vârstă antepreșcolară
care nu beneficiază de educație timpurie din cauza lipsei acute de servicii și
facilități.
"Inițiativa UNICEF "Hai la Școală!” a arătat că este posibil ca toți copiii să meargă la școală. Lucrăm împreună cu
mulți parteneri, inclusiv Ministerul Educației Naționale, Parlamentul României
și societatea civilă pentru a ne asigura că toți copiii merg la școală și că acumulează
cunotințele necesare pentru a se intregra activ în comunitate”, a
declarat Sandie Blanchet, Reprezentantul UNICEF în România.
De multe ori,
chiar dacă copiii merg la școală, mulți dintre ei nu învață și nu dobândesc
aptitudinile de care au nevoie pentru a se integra activ în comunitățile lor
sau pe piața forței de muncă. Aproximativ jumătate dintre elevii de 15 ani din
regiune nu ating stadardele de performanță în ceea ce privește cititul,
științele și matematica. Milioane de alți adolescenți renunță la școală înainte
de a-și finaliza studiile liceale.
Printre cei
mai excluși sunt copiii cu dizabilități, copiii din minorități entice și
lingvistice, cei care provin din cele mai sărace familii, din zonele rurale,
din familii migrante și copiii care muncesc.
Pornind de la statisticile îngrijorătoare
referitoare la copiii care părăsesc şcoala, UNICEF a demarat în 2010 o campanie
de prevenire şi reducere a fenomenelor de absenteism şi abandon şcolar. În
cadrul campaniei "Hai la Şcoală!”, UNICEF are intervenţii la nivelul şcolii, al
familiei şi al comunităţii. Intervenţiile la nivelul şcolii au ca scop
transformarea şcolii într-un mediu
primitor pentru copii, formarea mediatorilor şcolari, a directorilor şi a
cadrelor didactice pentru a-şi adapta stilul de lucru nevoilor fiecărui elev.
La nivelul familiei se urmăreşte întărirea legăturii părinţilor cu şcoala,
implicarea lor în viaţa şcolară a copiilor lor şi acordarea de sprijin
părinţilor prin consiliere şi discuţii individuale. Intervenţiile la nivelul
comunităţii urmăresc influenţarea şi mobilizarea membrilor comunităţii pentru a
se implica şi a sprijini familiile ai căror copii sunt în risc de abandon
şcolar.
Mai multe informații despre Conferința Ministerială
Regională pentru Educație de la Istanbul sunt disponibile pe website-ul www.education-equity.org.
Despre UNICEF
România
UNICEF
este prezent în România şi în alte 190 de ţări şi teritorii pentru a promova
supravieţuirea şi dezvoltarea copiilor din perioada copilăriei mici până la
adolescenţă. În România, UNICEF lucrează
împreună cu Guvernul, Parlamentul, autorităţi locale, societatea civilă,
sectorul privat, parteneri naţionali şi internaţionali şi cu mass media pentru
a asigura accesul tuturor copiilor la îngrijire de calitate și educaţie, pentru
protejarea acestora împotriva violenței și creșterea lor într-un mediul
familial şi monitorizarea drepturilor copilului, pentru mobilizarea de resurse
în beneficiul copiilor. UNICEF este susţinut financiar integral prin
contribuţiile voluntare ale persoanelor fizice, corporaţiilor, fundaţiilor şi a
guvernelor.
|